De creatieve trap | Reparenting: hoe kan je je innerlijke kind heropvoeden?
23339
post-template-default,single,single-post,postid-23339,single-format-standard,theme-hazel,hazel-core-1.0.3,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.2,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Reparenting: hoe kan je je innerlijke kind heropvoeden?

Je hebt een innerlijk kind in jou, een kind dat gekwetst is en dat zorg nodig heeft. Meer over het innerlijke kind lees je hier.

Je innerlijke kind heeft eigenlijk net hetzelfde nodig als een echt kind. Wat denk jij dat een ‘goede’ opvoeding is voor een kind? Wat denk jij dat een kind nodig heeft om zich goed te voelen en in aangename, veilige omstandigheden te kunnen opgroeien?

Je innerlijke kind heropvoeden in 7 stappen:

De onderstaande stappen zijn als het ware een open deur intrappen, zo evident klinken ze. Maar niets is minder waar; de meeste mensen slagen er niet in om zichzelf en hun innerlijke kind te bieden wat ze wel vanzelfsprekend aan hun eigen zoon of dochter willen geven. Hoe minder (sommige van) deze elementen aanwezig zijn geweest in je jeugd, hoe moeilijker het zal zijn om deze dingen te implementeren in je leven. Daarom werkt de term heropvoeden zo goed in deze context: zoek je innerlijke ouder, de volwassenen die kan zorg dragen voor een kind. Als je eigen kinderen hebt, dan heb je deze vaardigheden al wat kunnen ontwikkelen en kan je ze nu leren toepassen op jezelf.

1. Slaap

Elke ouder weet dat een vermoeid kind een ‘lastig’ of emotioneel kind is. We hebben een uitgerust lichaam nodig om onszelf te kunnen emotioneel reguleren. De eerste stap om te beginnen zorgen voor jezelf is er voor zorgen dat je genoeg slaap krijgt en dus op tijd en in de juiste omstandigheden in bed kruipt. Dat houdt soms in dat er lastige keuzes moeten gemaakt worden. Maar vertrouw me, het is het zo waard.

2. Regelmaat en structuur

Kinderen krijgen een veilig gevoel als er duidelijk gemaakt wordt hoe de dag er zal uit zien, wat de regels en verwachtingen zijn, wat de grenzen zijn. Zonder die duidelijkheid ontstaat er chaos en dat kan leiden tot onzekerheid en angst. Bekijk dus eens hoe je jouw innerlijke kind kan gerust stellen door regelmaat te installeren. Wat zijn jouw grenzen? Waar zeg jij ja of nee tegen? Wat brengt jou rust? Hoe kan jij stress vermijden door een aantal rituelen te installeren?

3. Discipline

We helpen onze kinderen ook met het aanleren van enkele verantwoordelijkheden aangepast aan hun leeftijd zodat ze kunnen opgroeien tot zelfstandige volwassen (vb. eigen schoenen in de kast zetten en in een latere fase de tafel helpen afruimen). Kan je voor jezelf (en je innerlijke kind) 1 klein engagement aangaan dat je elke dag ook écht waarmaakt. Zorg dat het klein genoeg is zodat het haalbaar wordt. Dit gaat vaak over één van de andere puntjes in dit stappenplan, bijvoorbeeld op tijd gaan slapen, mezelf een compliment geven op het einde van elke dag, een nieuwe routine implementeren. Kies 1 element per keer en doe dat minstens 30 dagen. Onze hersenen hebben 30 dagen nodig vooraleer ze iets nieuw accepteren als iets vertrouwd waardoor het veiliger aanvoelt.

4. Positieve feedback

Kinderen groeien en bloeien bij positieve feedback. Elk kind leert meer door aangemoedigd te worden dan door kritiek te krijgen of afgebroken te worden. Volgens psychologen dient de ratio minstens 4/1 te zijn, maw voor elke vorm van kritiek moeten er minstens 4 positieve elementen tegenover staan. Hoe vaak ben je echt positief naar jezelf toe? Dit is waarschijnlijk één van de moeilijkste stappen in dit stappenplan. Je hebt de kritische stem van iemand anders (vaak je vader of je moeder) geïnternaliseerd en nu herhaal je deze gedachten en overtuigingen telkens opnieuw, waardoor je het kind in jezelf telkens opnieuw dezelfde pijn bezorgt. Besef hoeveel deugd dit kind zou hebben van wat positieve feedback, van een beetje liefdevolle steun, van iemand die in haar gelooft.

5. Ruimte om te spelen en plezier te maken

De meest typische eigenschap van een kind is zijn of haar vermogen om te spelen, zich te verwonderen, dingen te ontdekken en gewoon plezier te maken. Als je je innerlijke kind wil helen en heropvoeden, dan moet er ruimte zijn voor spel en plezier. De kans is heel erg groot dat dit quasi volledig uit je leven is verdwenen. En dat is erg schadelijk voor het kind dat vanbinnen in jou leeft. Spel en plezier creëert ruimte om te ontspannen en te genieten. Het is levensnoodzakelijk om je goed in je vel te voelen. Wat deed jij graag als kind? Naar welke activiteiten werd jij steeds getrokken (vb. bouwen, sporten, knutselen, lezen, tekenen, prutsen, dingen uitvinden, dagdromen,…)? Waar kon je urenlang mee bezig zijn zonder een gevoel van tijdsbesef? Soms zijn deze vragen heel erg moeilijk om te beantwoorden. Dan heeft het kind in jou te weinig ruimte gehad om zich veilig te voelen en te ontspannen. Wees dan creatief en onderzoek dingen, probeer dingen uit, hoe gek ook. Het kind in jou schreeuwt om die aandacht.

6. Ruimte om emoties te mogen voelen

Als kinderen de ruimte krijgen om boos te mogen zijn, verdrietig te mogen zijn, angstig te mogen zijn en ook reuzeblij te mogen zijn, dan kunnen ze zichzelf uitdrukken en hun emoties leren reguleren. Om verschillende redenen (die nooit met jou te maken hebben!) is het voor ouders moeilijk om die ruimte te geven aan kinderen. Daardoor heb je het misschien niet geleerd en ben je afgesneden geraakt van je gevoelens. Het is nu nodig om elke dag even kort stil te staan bij hoe je je voelt, zonder dat te willen veranderen. Gewoon observeren en er mild voor zijn, zoals je voor je eigen kind zou doen. Emoties en gevoelens zijn er om gevoeld te worden, niet om op te lossen.

7. Gezonde voeding

Grote hoeveelheden suiker en koolhydraten zijn niet goed voor onze kinderen. Dat weten we. We proberen frisdrank, koek en snoep te beperken en we kennen allemaal het resultaat van te veel duiker in de lichaampjes van onze kinderen. Op jouw lichaam heeft dit hetzelfde effect. je kan je niet goed in je vel voelen met te veel troep in je lijf. En we krijgen dagdagelijks heel veel slechte voeding binnen. Je innerlijk kind doet je misschien trek hebben en zoet en suiker, maar wees die verantwoordelijke ouder die een grens zet op dit soort eten. Bekijk dit ook ruimer, naar alle andere manieren hoe je consumeert: sociale media, alcohol, andere soft of harddrugs, ea. Hoe zou je je eigen kinderen begrenzen op deze vlakken? En hoeveel grenzen geef je jezelf?

 

Dit zijn 7 basisstappen die écht fundamenteel zijn in een helingsproces. Wil je nog dieper werken en ook onbewuste, emotionele kwetsuren helen? Bekijk dan eens of het groeitraject Reconnecting misschien iets is voor jou.